• يکشنبه ٢١ آبان ١٤٠٢-١٣:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٩٠١
بابایی تأکید کرد:12-191

نصب نماد همبستگی ایران و ترکیه در چهارراه استانبول / حضور مؤثرکلان شهرهای کشور در کنگره جهانی سازمان UCLG

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی از سفر به ترکیه پرداخت و در راستای تقویت و تسهیل روابط و همکاری میان این دو کشور، پیشنهاد طراحی و نصب نماد همبستگی ملت ایران و ترکیه را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی بابایی در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طی نطق پیش از دستور،  به ارائه گزارش مختصری در خصوص سفر اخیر به کشور ترکیه و شرکت در کنگره جهانی سازمان UCLG و مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد اعلام آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه، پرداخت.
وی افزود: سازمان UCLG یا به عبارتی سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی بزرگترین سازمان بین المللی در حوزه شهری می باشد که در موضوع حکمرانی و سیاستگذاری شهری، موثرترین مجموعه جهانی است و جهت تقریب به ذهن، این سازمان را می توان مانند سازمان ملل متحد دانست با این تفاوت که در سازمان ملل کشورها به عضویت آن در می آیند و در UCLG این شهرها هستند که عضو می شوند. 
بابایی گفت: این سازمان همچنین در نگارش دستورکارهای بین المللی در حوزه شهری و تأثیرگذاری در آژانس های مختلف سازمان ملل اهمیت و تاثیرگذاری به سزایی دارد؛  لازم به ذکر است که این سازمان دارای پنج بخش منطقه ای است که ایران به علت قرار گرفتن در منطقه غرب آسیا، عضو UCLG-MEWA یا همان  غرب آسیا می باشد.
وی ادامه داد: کنگره ای که در شهر قونیه برگزار شد و به عنوان کنگره جهانی UCLG خوانده می شود؛ مهمترین اجلاس سالانه این سازمان است که مقامات شهری بسیاری از سراسر جهان در آن شرکت می کنند و  علت انتخاب شهر قونیه به عنوان میزبان این کنگره، ریاست این شهر طی سال آینده است.
به گفته بابایی، در طی این کنگره موضوعات متنوعی از جمله سیاستگذاری کلی سازمان برای سال آینده، عضویت شهرهای جدید در این سازمان، تغییرات آب و هوایی و مدیریت شهری در مواقع بحران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
بابایی با اشاره به برگزاری برخی دیدار ها در حاشیه این اجلاس، افزود: در مجموع این دیدارها به مسائلی چون انتقال تجربه در حوزه های مختلف مدیریت شهری، توریسم، حمل و نقل، مدیریت بحران و جایگاه تهران در سازمان های بین المللی پرداخته شد.
به گفته وی،  یکی از محورهایی که به ویژه در دیدار با هیئت گوانژو مورد تأکید قرار گرفت، موضوع برگزاری دوره های آموزشی مشترک با این شهرداری بود به صورتی که مقامات و کارکنان شهر تهران بتوانند طی دوره های حضوری و برخط از تجربیات مدیریت شهری گوانژو استفاده کنند و همین امکان نیز توسط تهران برای مقامات و کارکنان شهر گوانژو فراهم شود.
بابایی با بیان اینکه موضوع غزه به عنوان موضوع روز در این  اجلاس مورد توجه قرار گرفت؛ اظهار داشت: همانطور که می دانیم دولتهای اروپایی بر خلاف خواست مردم خودشان، کم و بیش حمایت خود را از جنایتهای رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند و در تجاوزات اخیر در سرزمین های اشغالی نیز از این حمایت ها دریغ نکرده اند. در این نشست نیز با وجود آنکه موضوع کار حوزه مدیریت شهری بود، تعدادی از شهرهای اروپایی بیانیه ای را از طرف سازمان UCLG در حمایت از رژیم صهونیستی با کمترین اشاره به جنایتهای این رژیم و با محکوم کردن جریان حماس، تنظیم کرده بودند و قصد داشتند در روز آخر برنامه آن را به عنوان بیانیه رسمی سازمان از طرف کلیه اعضا، منتشر کنند که با دستیابی به نسخه ای از این بیانیه از طریق ارتباط با دیگر شهرهای کشورهای اسلامی، هیئت تهران از لحظه اول مخالفت خود را با متن تنظیم شده اعلام کرد.
وی افزود: در نهایت تلاش ها منجر به این شد که هیئت تهران متنی را از سمت خود در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی با استناد به رفتارهای غیر انسانی و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین و تخریب شهرها و زیرساختهای شهری با استناد به آمار رسمی سازمان ملل آماده کرد و متنی که اروپایی ها پیش دستانه آماده کرده و تلاش داشتند اعضا را در عمل انجام شده قرار دهند؛ به کناری گذاشته شد و سازمان به جای بیانیه رسمی (Statement) تنها به درخواست آتش بس (Call for ceasefire) اکتفا کند و برای پرهیز از تشنج بیشتر فضای اجلاس، متن کوتاه این درخواست را نیز به صورت مکتوب در اختیار اعضا قرار داد و از قرائت عمومی آن خودداری کرد.
بابایی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه باید در مجامع جهانی حضور فعال داشته باشیم؛  بر حضور تهران در این مجمع، تأکید کرد و گفت: به نظر می رسد توجه به این موضوع در وهله اول در شهر تهران و سپس در سطح ملی، می تواند تأثیرگذاری ما را در فضای بین المللی دو چندان کند.
بابایی در بخش دوم صحبت های خود، به شرکت مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد اعلام آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه، پرداخت و افزود:  این مرا سم با حضورمسئولین شهری از شهرهای خواهرخوانده آنکارا برگزار شد. شهر تهران نیز که در سال 1392 با آنکارا پیمان خواهرخواندگی تنظیم کردند و از مهمانان این مراسم بود. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ملاقات سفیر ایران در ترکیه گفت: در این دیدار پیشنهاد کردم که جهت توسعه دیپلماسی شهری و کمک به روابط دو شهر، چهارراه استانبول که از گذشته و در بیان عمومی به همین نام خوانده می‌شود و محل قرار گیری سفارت ترکیه نیز می باشد؛ با تندیس یا نمادی توسط شهرداری تزئین شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه نطق خود چند نکته را به عنوان تجربه عنوان کرد و گفت: یکی از نکات برگزاری انتخابات منطقه‌ای در شهر استانبول جهت انتصاب شهردار بود طوری که شورای هر منطقه، شهردار منطقه مربوطه را انتخاب می‌کرد.
وی افزود: نکته دیگر، توجه جدی به توسعه خودروهای برقی در آنکارا که بیشتر با توسعه ایستگاه‌های شارژ برقی خودنمایی می‌کرد.
بابایی ادامه داد: همچنین استفاده از مدهای مختلف حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، تراموا، مترو و استفاده از مینی بوس برای پوشش ۱۰۰ درصدی معابر مشاهده می‌شود.
وی تأکید کرد: لازم به ذکر است توجه ویژه به مدیریت مصرف انرژی طوری که در شهر قونیه قریب به ۱۰۰ ساختمان‌ها به آب گرمکن خورشیدی مجهز بودند، از دیگر نکات این سفر بود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: